خودرو

موتور بلنتا VLX 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتور بلنتا VLX 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتور سیکلت بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ یکی از موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر است که در سبد خرید همتاز موتور موجود بوده و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن می‌پردازیم.

همتاز موتور یکی از عرضه کنندگان موتور سیکلت در ایران است که موتورهای مختلفی را در کلاس کاب، ریس، کافه ریس، اسکوتر، نیکد، شهری و سایر کلاس‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. یکی از کلاس‌های تقریبا مشهور موتور سیکلت کلاس اسکوتر است که شاهد تنوع بی‌نظیری در آن هستیم و برندهای مختلفی دست به تولید موتورهای کلاس اسکوتر زده‌اند که یکی از آن‌ها بلنتا است. از جمله محصولات بلنتا می‌توان به بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ اشاره کرد که موتوری در کلاس اسکوتر بوده و برای سواری شهری مناسب است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موتور سیکلت بپردازیم و به طور کلی به طراحی ظاهری، مشخصات فنی و تجربه سواری آن اشاره داشته باشیم.

طراحی ظاهری موتورسیکلت بلنتا VLX 150

طراحی ظاهری موتورسیکلت بلنتا VLX 150

طراحی ظاهری موتور سیکلت بلنتا VLX 150 تا حدودی جذاب به نظر می‌رسد و شبیه به موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر موجود در بازار طراحی شده است. این اسکوتر در رنگ‌های آبی، مشکی، قرمز، سفید و همچنین زرد عرضه می‌شود و رینگ‌ها با رنگ بدنه هماهنگ هستند. در نمای جلویی موتور سیکلت بلنتا VLX 150 شاهد چراغ‌های کشیده و اسپرت جلو هستیم که روی فلاپ سینه تعبیه شده و فلاپ سینه در بخش‌هایی حالت برجستگی و عضلانی به خود گرفته است. راهنماهای جلو در سمت راست و چپ بر روی فلاپ‌های کناری تعبیه شده‌اند و تقریبا از ابعاد متوسطی برخوردار هستند. کمی بالاتر شاهد فرمان این اسکوتر هستیم که با استفاده از فلاپ‌های تقریبا با کیفیتی پوشانده شده و در سمت راست و چپ آن دکمه‌های ضروری قرار گرفته‌اند. دکمه‌ها یا کلیدهای موجود در سمت راست فرمان بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ شامل دکمه استارت و دکمه سوئیچ روشنایی است و در سمت چپ شاهد دکمه بوق، راهنما و دکمه نور پایین به نور بالا هستیم. آینه‌ها طراحی زاویه داری دارند و به شکل هندسی طراحی شده‌اند و همچنین روی فرمان در سمت راست و چپ با زاویه مناسبی نصب شده‌اند. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه کیلومتر دیجیتالی بوده که میزان مسافت طی شده، سرعت و چراغ‌های هشدار را همراه با ساعت و مقدار تقریبی سوخت نشان می‌دهد.

کمی پایین‌تر شاهد قفل صندلی و بخش سوئیچ هستیم که طراحی تقریبا معمولی دارد. در بخش کنسول یک داشبورد برای قرار دادن وسایل تعبیه شده که یک و نیم کیلوگرم حداکثر ظرفیت آن است. فضای جاپایی تا حدودی مناسب به نظر می‌رسد و در حالت کلی می‌تواند تجربه سواری مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد. زین این موتور سیکلت یک زین تقریبا نرم چرمی است که دوخت مناسبی دارد، ولی بخش ترک نشین آن بسیار باریک و کوچک طراحی شده که در حالت کلی جالب به نظر نمی‌رسد. ارتفاع این زین تا سطح زمین ۸۷۶ میلی‌متر گزارش شده که تا حدودی قابل قبول به نظر می‌رسد و می‌تواند سواری مطلوبی را برای افراد بالای ۱۷۰ سانتی‌متر فراهم کند.

موتور بلنتا VLX 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

در زیر زین شاهد یک فضای ذخیره‌سازی دیگر هستیم و علاوه بر آن یک باک ۷ لیتری وجود دارد که مصرف سوخت بهینه را برای موتور فراهم می‌کند. در نمای جانبی شاهد فلاپ‌های تقریبا جذاب هستیم و نام موتور سیکلت در بدنه آن موجود بوده و علاوه بر آن قطعات مختلف با استفاده از فلاپ پوشانده شده‌اند. در نمای جانبی جاپایی ترک نشین مشاهده می‌شود که ابعاد تقریبا کوچکی دارد و اگزوز در سمت راست با پوشش پلاستیکی تعبیه شده است. در نمای عقب شاهد چراغ عقب هستیم و راهنماها به شکل کوچک در سمت راست و چپ و بالای بخش تعبیه پلاک قرار دارند. وزن خالص موتور سیکلت بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ عبارت است از ۱۱۳.۴ کیلوگرم که تا حدودی سبک به نظر می‌رسد.

ابعاد موتور سیکلت بلنتا VLX 150 به شرح زیر است:

طول: ۱۹۷۰ میلی‌متر، عرض: ۷۰۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۵۰ میلی‌متر.

مشخصات فنی موتورسیکلت بلنتا VLX 150

مشخصات فنی موتورسیکلت بلنتا VLX 150

موتور سیکلت بلنتا VLX 150 از یک انجین تک سیلندر مجهز به سیستم هوا خنک چهار زمانه با آرایش سوپاپ‌ها به صورت ohc بهره می‌برد. این انجین قادر است حداکثر توانی معادل ۷ کیلووات را تولید کرده و به گشتاوری معادل ۱۰ نیوتن متر برسد. سیستم سوخت رسانی این موتور سیکلت از نوع انژکتوری بوده و شاهد نسبت تراکم ۹.۵ به ۱ هستیم. سیستم انتقال قدرت در موتور سیکلت بلنتا VLX 150 یک گیربکس اتوماتیک cvt با کلاچ اتوماتیک است. در سیستم تعلیق جلوی این موتور شاهد کمک فنر تلسکوپی و در بخش عقب آن شاهد جفت کمک فنر ساده هستیم. در بخش ترمز و ایمنی نیز برای ترمز جلو از نوع دیسکی استفاده شده و در ترمز عقب شاهد ترمز کفشکی هستیم و خبری از سیستم ترمز abs نیست که می‌تواند ایمنی راکب را به خطر بیندازد.

تجربه سواری و رانندگی با بلنتا VLX 150

موتور بلنتا VLX 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

طراحی اسکوتر بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ ارگونومیک بوده و می‌تواند تجربه سواری تقریبا راحتی را برای راکب فراهم کند. در این موتور سیکلت شاهد باک ۷ لیتری هستیم که مصرف سوخت آن مناسب است و در نهایت برای دانشجویان و افراد مختلف می‌تواند یک اسکوتر کم هزینه و ایده آل باشد. در حالت کلی هزینه نگهداری از اسکوتر وی ال ایکس ۱۵۰ نیز چندان بالا نبوده و برای وسایل شخصی نیز فضای کافی تعبیه شده است. شتاب‌گیری این موتور تقریبا قابل قبول بوده و با گیربکس خود بدون افت شتاب می‌تواند سرعت را افزایش دهد و رانندگی مناسبی را برای راکب فراهم کند. سیستم تعلیق نیز تقریبا عملکرد مناسبی دارد و در مسیرهای ناهموار، چاله‌ها و دست‌اندازها می‌تواند سواری قابل قبولی را ارائه دهد. بخش سیستم ترمز و ایمنی نیز بد به نظر نمی‌رسد، ولی احتمالا در سرعت‌های بالا به علت نبود سیستم ترمز abs با توقف کردن ناگهانی مشکلاتی را تجربه کنید. زین موتور سیکلت نیز راحت طراحی شده، ولی فضای کافی برای سرنشین دوم یا ترک نشین جود ندارد و احتمالا سواری آزاردهنده‌ای داشته باشد. با توجه به آنچه که گفتیم در حالت کلی موتور سیکلت بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ می‌تواند گزینه مناسبی برای سواری در داخل شهر باشد.

رقبای موتورسیکلت بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰

در حال حاضر در بازار اسکوتر شاهد تنوع زیادی هستیم و تا حدودی می‌توان گفت بازار این کلاس از موتور سیکلت غنی به نظر می‌رسد. موتور سیکلت‌هایی مثل هوندا کلیک یا موتورهای طرح کلیک می‌توانند رقیب مناسبی برای بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ باشند. موتور سیکلت کویر طرح هوندا کلیک ۱۷۰ سی سی نیز گزینه مناسبی برای رقابت با این موتور سیکلت بوده و علاوه بر آن شاهد موتورسیکلت‌های دیگری مثل گلکسی اس اف ۱۸۰ هستیم که تا حدودی در یک رنج قیمت قرار دارند.

مزایا و معایب موتورسیکلت بلنتا VLX 150 و جمع بندی

مزایا: طراحی ظاهری قابل قبول، سیستم تعلیق مناسب

معایب: محدودیت در بخش زین ترک نشین، ساخت نسبتا ضعیف

در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ محصولی از برند بلنتا است که در کلاس اسکوتر عرضه شده و شاهد حضور آن در ایران با همتاز موتور هستیم. طراحی ظاهری این موتور سیکلت تقریبا جذاب بوده و در حالت کلی قابل قبول به نظر می‌رسد. مشخصات فنی و انجین نیز تا حدودی قابل قبول بوده و شاهد مصرف سوخت مناسب و همچنین شتاب‌گیری قابل قبولی در کنار عملکرد مناسب گیربکس هستیم. علاوه بر موارد ذکر شده سیستم تعلیق نیز عملکرد مناسبی دارد، ولی به علت عدم استفاده از ترمز abs ایمنی این موتور چندان تضمین شده نیست. در حالت کلی می‌توان تجربه سواری نرمی را با موتور سیکلت بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ تجربه کرد. البته توجه داشته باشید که بخش زین ترک نشین این موتور محدود طراحی شده و در حالت کلی فلاپ‌ها از ساخت چندان با کیفیتی برخوردار نشده‌اند. با توجه به آنچه که گفتیم اگر به دنبال یک موتور سیکلت مونتاژ شده با برند تقریبا مناسب هستید، می‌توانید به سراغ موتور سیکلت بلنتا وی ال ایکس ۱۵۰ بروید که طراحی ظاهری آن به ویژه در نمای جلو نسبت به بسیاری از اسکوترهای هم رده جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

نظر شما درباره موتور سیکلت بلنتا VLX 150 چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت طراحی قابل قبولی دارد؟

Source link

تیم تحریریه هینا مگ

تیم تحریریه hinamag.ir با هدف ارائه محتوای به‌روز، جذاب و کاربردی در زمینه‌های مختلف زندگی، فرهنگ و سبک زندگی فعالیت می‌کند. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات دقیق و مفید را با رویکردی خواندنی و دلنشین به مخاطبان خود ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا